De ce comunicarea și promovarea trebuie să continue

 În Comunicare de criză, How to...

Lumea s-a oprit în loc, mai puțin în spitale, unde haosul, panica și durerea domnesc. Am văzut cum în câteva săptămâni ne-am transformat într-o carantină ce a înghețat economia și prevestește cea mai mare criză din toate timpurile. Comunicarea de criză se reinventează și ea, în momente fără precedent.

Cheia pentru a evita un impact și mai grav asupra creșterii crizei globale constă în politica țărilor, economiștii băncii JP Morgan au declarat: autoritățile trebuie să țintească sectoarele în dificultate cu măsuri de stimulare, să limiteze stresul pieței financiare și să sprijine cererea consumatorilor prin intermediul politicii monetare. Orice deficiență riscă o recesiune care durează pe tot parcursul anului 2020, a adăugat compania. Acum, nu știu cât de încrezător ești în politicile aplicate pentru IMM-uri la noi, dar îți pot spune ce poți să faci și de ce cred că trebuie continuate comunicarea și promovarea în această perioadă, având în vedere că acum consumul de media s-a dublat. Pentru că îmi place organizarea, hai să luăm în calcul opt potențiale situații în care te afli:

1. Nu știu ce să comunic extern

Am auzit atât de des această frază în cariera mea, dar parcă niciodată ca acum. Majoritatea domeniilor afectate au înghețat comunicarea. Marile companii vorbesc predominant numai de acțiunile de CSR pe care le fac și că nu își concediază angajații sau că nu le taie salariile. Deocamdată. Indiferent de mărimea companiei sau de industrie, iată ce poți comunica:

  • Împărtășirea informațiilor: pentru a permite și altora să se inspire, pentru a demonstra transparență și empatie și pentru a-i încuraja și pe alții de la care să te inspiri. Concret, scrie despre ce ți s-a întâmplat în companie, ce măsuri ai luat, ce plan de acțiune ai, cum participi și cum vezi viitorul. Educă prin împărtășirea de informații valoroase în acest context. Ajută, dacă poți, chiar și la relaxarea sau divertismentul oamenilor, acum sunt mai importante ca niciodată.
  • Informații prețioase pentru sprijinirea comunității: pentru a deveni o voce, pentru a arăta solidaritate, pentru a atrage atenția prin profesionalismul cu care abordezi acest subiect și respectul față de comunitatea din care faci parte.
  • Inovația: pentru credibilitate, a arăta că ai înțeles situația, te-ai adaptat rapid și reinventat. Oricât de mici ți se par schimbările făcute, altora li se vor părea uriașe. Nu suntem toți la fel și e foarte bine așa.

2. Mi-e frică să comunic, nu știu cum va fi interpretat

Comunică cu empatie în context.

Dacă vrei doar să îți crești vânzările și să comunici comercial, totul ignorând contextul, atunci e clar cum va fi interpretat. Trebuie să gândești în perspectivă și să comunici și pentru mâine.

Pune oamenii în prim plan.

O variantă sigură este să vorbești în această perioadă despre echipa ta, despre furnizorii tăi, despre toți oamenii care muncesc sau ar vrea să muncească și nu au cum. Arată că îți pasă și că le ești alături. Vei transmite o valoare care este mereu apreciată.

Comunică acțiunea ce a dus la un rezultat, nu intențiile.

Am citit multe articole, postări, descrieri, în această perioadă, despre ceea ce ar vrea să facă anumite companii, anumiți oameni. Am văzut astfel la unele valuri de reacții negative, acuzatoare. Cred că majoritatea vrem fapte, nu vorbe, iar atitudinile de acest gen pot duce la situații delicate sau chiar de comunicare de criză.

3. Nu am buget de comunicare

E clar că nu e momentul să arunci cu banii pe fereastră (nicicând nu e).Dar, sigur că e cel mai bun moment să optimizezi canalele de comunicare, să înveți lucruri noi, să descoperi informații noi despre comunitate și publicul țintă. Dacă învătăm să ascultăm pentru a înțelege, nu pentru a reacționa, dacă măsurăm mereu rezultatele, avem multe șanse în a găsi cele bune metode și unde să investim eforturile.

4. Prefer să mai aștept, să văd ce se întâmplă

Până aștepți tu să vezi ce se mai întâmplă, clienții, comunitatea, o să creadă că ai dispărut, că afacerea ta a murit sau că nu îți pasă. Această criză poate să dureze și un an, afacerea ta cât poate sta pe bară? Gândirea pe termen lung, gândirea strategică este esențială în vreme de criză și nu doar.

5. Donez, dar nu vreau să mă laud

Ca de obicei, întotdeauna contează cum pui problema. Dacă susții o cauză socială în această perioadă, care are legătură cu lupta împotriva covid 19 sau nu, cu bani sau prin orice alt tip de suport (produse, servicii), este absolut normal să le spui și celor din comunitatea ta. În primul rând, poate îi inspiră să facă același lucru sau doar le arăți că îți pasă.

6. Afacerea mea are de suferit, trebuie să tai din salarii și/sau să concediez angajați

Transparența și claritatea cu care comunici în această perioadă sunt foarte importante pentru credibilitatea și reputația ta și a companiei. Perioada pe care o traversăm este foarte emoțională, iar greșelile pot fi intens sancționate de către public. Nu lasă pe alții să comunice în locul tău, s-ar putea să informațiile să fie deformate și să fie mult mai greu ulterior să schimbi opinii decât să le formezi.

7. Afacerea mea este închisă

Dacă ai ajuns în această situație, spune ce s-a întâmplat și ce prevezi să faci în viitor. Poți reveni mai puternic ca niciodată și astfel comunitatea este necesar să fie informată. Dacă nu vei redeschide această afacere, cu siguranță antreprenorul din tine va găsi alta, iar reputația ta rămâne la fel de importantă.

8. Afacerea mea merge mai bine ca niciodată

Dacă ești în acele domenii care merg ca pe roate în această perioadă sau pur și simplu ai găsit o formulă de succes, este cel mai bun moment să continui să investești în imaginea afacerii tale, să îți susții furnizorii, să împărtășești cu chibzuință informații valoroase din care se pot inspira și alții.

Îți doresc sănătate și inspirație pentru a trece cu bine peste această perioadă! Cu siguranță că avem multe de învățat din ce trăim acum, iar asta înseamnă că vom deveni mai puternici. Este extraordinar modul în care companiile private s-au organizat pentru a sprijini și ușura situația, iar acest lucru îmi dă speranță.

Mihaela Raluca Tudor

Cele mai recente postări

Spune-ne părerea ta!

Începe să tastezi și apasă Enter pentru a căuta