Cum se construiește o strategie de PR

 În Comunicare strategică, How to...

Ce este o strategie de PR?

Strategia de PR este un plan bine pus la punct, care facilitează promovarea și sporește încrederea publicului în afacerea ta. Totodată, ajută la anticiparea situațiilor de criză, astfel încât o serie de soluții să fie deja pregătite. Avantajele oferite de o strategie de PR sunt, deci, numeroase. Pentru a putea să prezinți produsul în fața audienței dorite, trebuie să identifici concret stilul de comunicare pe care vrei să îl folosești.

Pasul 1 – Research-ul

Înainte să concepi planul este necesară o cercetare amănunțită atât a pieței (contextului de promovare), cât și a demersurilor realizate în trecut și o analiză a nivelului lor de eficiență, pentru a găsi răspunsuri la următoarele întrebări: Ce efect au avut ele asupra brandului? Ce feedback au primit? Ce impact media au avut?

Totodată, este important studiul modului în care piața percepe articolele legate de produsul sau serviciile pe care urmează să le promovezi, precum și preferințele consumatorilor. Înarmați cu aceste informații de bază, putem să începem dezvoltarea planului.

Cum îl scoatem în evidență?

Pentru a ști în ce direcție concepi strategia de PR, trebuie stabilit scopul întregului proiect, adică să iei în considerare mai întâi nevoile consumatorilor, iar apoi obiectivele de comunicare ale brandului. Acestea trebuie să prezinte, conform conceptului SMART, următoarele caracteristici:

  • Specificitate (să exprimi exact unde vrei să ajungi)
  • Măsurabilitate (este important să ții evidența pe parcursul dezvoltării)
  • Abordabilitate (în funcție de resursele companiei, să fie realizabile)
  • Relevanță (să merite timpul și efortul acordat și să fie în concordanță cu celelalte aspirații)
  • – Încadrate în timp

Cu alte cuvinte, trebuie să identifici dacă ceea ce dorești să realizezi este posibil, eficient și profitabil.

Pasul 3 – Publicul-țintă

Pentru a avea o idee și mai exactă asupra tipului de strategie pe care dorești să o realizezi, trebuie să analizezi categoriile de public și să alegi cui te adresezi. Definirea publicului-țintă vine la pachet cu înțelegerea foarte bună a produsului. Nevoile și preferințele acestuia trebuie să fie compatibile cu brandul tău și ceea ce el promovează.

(*În categoria publicurilor se încadrează și investitorii, furnizorii, partenerii de afaceri, clienții deja existenți, mass-media).

Pasul 4 – Mediile micro și macro

Totodată, va trebui să efectuezi o analiză detaliată a politicii, economiei, tehnologiei și mediului so-cial, care pot inflența în orice fel desfășurarea strategiei.

  • macromediul – factori cu un grad de generalitate mare, incontrolabili, dar cu un impact major;
  • micromediul – factori care au contact direct cu organizația;

Pasul 5 – Mesajul și contentul

În funcție de informațiile transmise, și de modul în care acestea sunt prezentate, consumatorul va empatiza sau nu cu viziunea companiei. Atfel, mesajul trebuie să inspire, să convingă, să dea în-credere. El rămâne în mintea consumatorilor, deci cu cât este mai original, cu atât este mai atractiv.

Pasul 6 – Alegerea instrumentelor de PR

Acest pas te ajută să pui la punct câteva aspecte de bază pentru construirea strategiei, precum: cercetarea trendurilor (e important să cunoști contextul actual), alegerea specialiștilor cu care vei lucra (efchipa de lucru), publicarea articolelor de presă, cercetarea pieței, pentru a mobiliza conținu-tul și serviciile, conceperea elementelor vizuale și monitorizarea articolelor, mailurilor și canalelor de social media.

Pasul 7 – Tactici de PR

Un plan eficient înglobează cele 4 categorii ale modelului PESO: Paid, earned, shared, owned me-dia. Astfel, trebuie să:

  1. Comunici cu valoare de informație (încadrând serviciile/produsele promovate în contextul actu-al)
  2. Asiguri comunicarea brand-consumator (social-media, receptarea nevoilor)
  3. Creezi evenimente (invită oamenii să cunoască produsul, să vorbească despre el și să îl trans-mită mai departe)
  4. Menții relații pozitive cu media și comunitatea
  5. Obții publicitate sau colaborări
  6. Ai în vedere managementul situațiilor de criză

Cu o strategie de PR atent construită, bazată pe responsabilitate și comunicare cu valoare de informație, brandul tău va avea parte de promovarea și aprecierea dorită și va ajunge rapid în atenția publicului.

Postări recomandate

Spune-ne părerea ta!

Începe să tastezi și apasă Enter pentru a căuta