PR-iștii și… emoțiile

 În Branding personal, Comunicare de criză, Comunicare strategică, How to...

Inteligență emoțională?!  Pff… sună a ceva complicat.

Însă aceeași inteligență emoțională îți oferă abilitatea de a-ți manageria comportamentul, astfel încât să nu iei decizii la nervi, să îți controlezi stresul, să fii pragmatic, dar clar, logic şi  constructiv.

Oricum, mulţi profesionişti (în comunicare) au o singură caracteristică în comun – inteligenţa emoțională

spunea Sara Fletcher.

Cariera, dependentă de inteligența emoțională

Dacă până acum am tot scris despre abilităţile de comunicare pe care un PR trebuie să le aibă,

Connecting Emotional Intelligence with PR – Good public relations and emotions are heartfully linked”

îți oferă o altă perspectivă.

Articolul scris de Sara Fletcher, susține că tot ce știai până acum legat de cum să fii un bun PR este insuficient. Azi trebuie să dai dovadă de încredere (în tine însuţi, ca persoană, apoi ca profesionist, apoi în ceilalţi), de creativitate şi, în opinia mea, un mare grad de deschidere către nou.

Bine, totul depinde de ce înseamnă pentru tine să ai succes. Pentru unii, succesul se poate traduce prin performanţe în carieră, însă pentru alţii, succesul se măsoară în bani, o viaţă în armonie sau reuşite sentimentale.

Inteligenţa emoţională este o limbă străină pe care o vorbim zilnic, dar pe care putem să nu o înţelegem corect, deoarece cheia succesului nostru stă în emoţiile negative sau, altfel spus, în înţelegerea lor.

Emoţiile vin să ne vorbească despre trecutul nostru, despre lecţiile pe care le avem de învăţat. Motivul pentru care facem astăzi un anumit lucru este consecinţa informaţiilor şi a emoţiilor pe care le avem stocate. Emoţiile sunt cele care ne pun în mişcare, ne dau energia de care avem nevoie. Emoţiile ne influenţează deciziile raţionale pe care le luăm în viaţa de afaceri, deşi ne spunem că suntem raţionali şi facem calcule.

Ce presupune inteligenţa emoţională?

În primul rând, conştiinţa de sine. Ca PR-ist, tu eşti vocea companiei sau a clientului şi nu-ţi permiţi să te pierzi cu firea sau să ai reacţii necontrolate, nervoase, etc. Aş adăuga că un bun comunicator nu trebuie să fie conştient şi responsabil doar de propriile-i emoţii, ci mai ales de cele ale clientului, cu precădere în situaţiile de criză.

De aceea, pentru ca o relaţie profesională să meargă pe calea succesului, trebuie să-ţi cunoşti clientul, atât ca om, cât şi profesional şi să stabileşti cu precizie dacă în situaţiile de criză te poţi baza pe abilităţile lui interpersonale. Acest demers implică şi o serie de cunoştinţe de psihologie, dar dacă vrei să fii un bun comunicator… trebuie să te informezi şi să studiezi comportamentul uman.

Managementul propriilor emoţii. Să îţi cunoşti propriile emotii nu este suficient, ci trebuie să înveţi să le manageriezi într-un mod constructiv şi să te adaptezi oricărei situaţii. O bună gestionare a emoțiilor contribuie la îmbunătățirea abilității de a lua decizii în timp record, în situații de criză, în contexte tensionate sau în situații conflictuale. Capacitatea de a ne controla emoțiile și de a le interpreta pe ale celorlalți poate oferi obiectivitate în luarea deciziilor și o privire de ansamblu asupra situațiilor în care suntem implicați.

Totodată, inteligența emoțională ne ajută să anunțăm deciziile luate în cel mai potrivit mod, adaptând propriile emoții la emoțiile celor pe care deciziile respective îi afectează. Aceste aspecte joacă un rol foarte important și în cadrul negocierilor. În acest caz, capacitatea de a-ţi controla propriile emoții și de a le interpreta pe cele ale partenerilor de negociere (într-un cadru mai mult decât tensionat) reprezintă un element decisiv în modul în care decurg discuțiile.

Social awareness, spune Fletcher sau simplu spus, empatie. Trebuie să ai abilitatea de a simpatiza şi de a empatiza cu ceilalţi, cu clienţii şi mass-media. Când te pui în locul clientului, ştii exact ce campanie ar avea succes, ce buget este potrivit şi ce tip de abordare i se potriveşte.

Un bun instrument pentru facilitarea proceselor de evaluare personală îl reprezintă utilizarea banalei agende de zi cu zi, în care să îţi notezi obiectivele pe care ţi le-ai propus, fiecare pas pe care ai de gând să îl parcurgi și, la finalul fiecărei etape, modul în care decurge întregul proces. Odată cu atingerea, chiar și parţială, a obiectivului notează-ţi rezultatele și încearcă să vezi care au fost lucrurile care te-au împiedicat sau care te-au motivat în atingerea scopului.

Ca să dai dovada de inteligenţă emoţională şi că eşti un bun PR-ist, este necesar să ştii şi cum să manageriezi relaţiile. Ceea ce înseamnă că trebuie să foloseşti tot ceea ce ştii şi eşti să manageriezi cum trebuie relaţiile interumane în care eşti tu implicat în calitate de profesionist, coleg, etc, dar şi ca mediator pentru că asta suntem de fapt – interfaţa dintre client şi diverse medii, fie ele legate de concurenţa clientului, concurenţa ta/noastră sau mass media.

Nu mai este o surpriză pentru nimeni faptul că este esențial ca liderii să fie buni comunicatori. Liderii cu o inteligență emoțională superioară știu să recunoască emoțiile celor din jur, știu ce şi când să spună lucruri pentru a calma, încuraja sau motiva echipa. Prin dezvoltarea și menținerea relațiilor eficiente, ei reușesc să câștige încrederea celor din jur, să se facă ascultați și respectați.

Dincolo de a fi o figură autoritară, un lider este parte a colectivului, membru important al echipei. Din acest motiv, o persoană genială și competentă, dar care nu are abilități sociale dezvoltate, va eșua în a fi un bun manager, pentru că nu va avea capacitatea de a își motiva colegii și de a îi determina să îl urmeze cu încredere, chiar și în situațiile mai delicate.

Cariera a devenit preocuparea principală a multora dintre noi, dornici să obţină recunoaştere şi realizări pe plan profesional.  Inteligenţa emoţională la locul de muncă îţi va transforma activitatea într-un veritabil demers de împlinire personală şi, totodată, o oportunitate pentru a te cunoaşte mai bine, vei învăţa sfaturi valoroase, reflecţii şi te vei supune testelor menite să-ţi crească potenţialul profesional. Emoțiile înseamnă și frică…. Frica de succes.

Mihaela Raluca Tudor
Sunt antreprenor, PR și strateg în branding personal. Ajut alți antreprenori, manageri și specialiști să devină mai puternici, mai influenți și mai credibili.
Postări recomandate

Spune-ne părerea ta!

Hai să vorbim!

Bună! Contactează-ne pentru orice întrebare sau stabilește direct o întâlnire.

Nu poți citi? Schimbă text.

Începe să tastezi și apasă Enter pentru a căuta