Tudor Communication împlineşte trei ani pe piaţa de PR şi Personal Branding, fiind printre puţinele agenţii, dacă nu unica, specializate pe acest profil. În acest timp, a adunat în portofoliu zeci de proiecte, câteva dintre ele devenind studii de caz. Anul acesta, firma şi-am triplat cifra de afaceri.

Profităm de această aniversare ca să-i punem Mihaelei Tudor, director general şi fondator al agenţiei, la doar 29 de ani, câteva întrebări despre strategiile de comunicare câştigătoare şi tendinţele anticipate în domeniu, pentru 2016.

Deţineţi de trei ani o agenţie în industria comunicării. Ce s-a schimbat în acest interval?

Este extraordinar câte poţi obţine azi cu bani puţini şi cu o comunicare coerentă în social media. Am în portofoliu companii salvate de la faliment, în câteva luni, doar prin campaniile de pe Facebook, de departe cel mai popular „tool” de la noi. Cine nu se îngrijeşte de brandul personal şi de compania sa în social media, pierde enorm. Mă bucur să constat că există o creştere a interesului în a lucra cu un PR, în a face promovare altfel decât prin publicitate. Astăzi, potenţialul client este tot mai informat şi caută în piaţă pe cineva care să îi fie cu adevărat de folos, cu rezultate cuantificabile.

Care dintre strategiile de comunicare mai funcţionează / dă rezultate?

Cea mai bună strategie de comunicare are la bază ideea că firma ta nu este doar o simplă organizaţie, ci o poveste care trebuie spusă de către tine, deschis şi onest. Întotdeauna cu focus pe publicul tău (nu pe brand), în care investeşti timp pentru a-l înţelege şi a construi o relaţie. Nu spunând cât eşti de bun, ci făcându-l pe el să înţeleagă asta despre tine. Şi nu căutând o schimbare peste noapte, ci una de durată, benefică. Important este ca povestea ta, nu a competitorilor, să ajungă la acea nişă de public la care nu s-a gândit nimeni.

Ai în vedere că întotdeauna funcţionează strategiile de comunicare bazate pe date, măsurători, evaluări constante, o colaborare eficientă cu PR-ul şi o execuţie pe măsură.

Ce tehnici / strategii sunt depăşite?

Vorbitul către public este depăşit. Sunt încă foarte multe companii care nu înţeleg acest lucru. E important să ne oprim din monolog şi să creăm discuţii cu publicul-ţintă, să fugim de discuţiile formale şi să creăm conţinut autentic şi de un real interes pentru audienţă. Este momentul să punem întrebări şi să ascultăm răspunsurile. În funcţie de acestea se contruieşte strategia.

Ce se caută mai mult: branding de produs / companie sau branding personal?

E complicat să stabileşti o ierarhie a ceea ce se caută. Pe mine mă interesează care e cea mai bună cale de promovare pentru clientul meu, iar ea poate fi oricare dintre cele de mai sus. O strategie bună nu exclude nici o variantă fără o evaluare prealabilă, clară, bazată pe date concrete şi experienţă.

Totuşi, pot spune cu tărie că brandingul personal a dat cele mai bune rezultate dintre sutele de campanii organizate până în acest moment. În principal, pentru că oamenii au mai multă încredere în oameni, decât în branduri de companii. Am obţinut, astfel, cu costuri mai mici şi într-un timp mai scurt, rezultate de durată.

Ce s-a schimbat în felul în care îşi formulează / definesc clienţii nevoile de comunicare? Le înţeleg / le conştientizează sau trebuie consiliaţi ca să le descopere?

Ownerii şi managerii au acum mai mult curaj să iasă în faţă, sunt mai flexibili şi vor să investească în comunicare. Se informează şi sunt mai atenţi la cine le construieşte şi promovează imaginea lor şi a companiei. Iar acesta e un mare plus. Dar încă îşi înţeleg limitat nevoile de comunicare, le vine greu să se pună în pielea clienţilor, folosesc un limbaj de specialitate de multe ori greu de înţeles de către cititorul neavizat.

Într-o colaborare, de regulă, preferă să se lase pe mâna specialistului. În primele trei-şase luni, descoperă lucruri pe care nu şi le-au imaginat vreodată şi se întreabă cum de au aşteptat atât până să colaboreze cu un PR.

Vă rog să comentaţi, pe scurt, relaţia dintre marketing şi comunicare şi cum ele sunt percepute de către clienţi.

PR-ul e poveste, emoţie. Este arta construirii unei relaţii cu publicul-ţintă. Creezi mesaje diferite pentru audienţe diferite. Mai puţin tehnic decât marketingul, care, ca şi PR-ul, face parte din Comunicare. Se unesc şi se despart, ideal ar fi să colaboreze. Sunt încă mulţi cei care consideră că PR-ul constă în analiza pieţei şi în crearea de oferte. Sunt alţii care spun că PR-ul nu face decât să emită comunicate de presa jurnaliştilor şi bloggerilor. Mai sunt şi cei de părere că PR-ul nu are treabă cu Content Marketingul. Eu încă mă lupt cu cei care cred că noi suntem vânzători.

Cum s-a schimbat ponderea suporturilor / media în comunicare?

Printul şi publicitatea stradală sunt pe ducă. Presupun costuri mult prea mari şi rezultate infime, iar specialiştii au început să fugă de ele. Social media, TV-ul şi email marketingul deţin, din experienţa mea, podiumul. Când spun TV, nu mă refer la publicitate. Noi creăm ştiri din activitatea clienţilor noştri, pe care le redistribuim în online pentru un impact maxim.

Ce tendinţe previzionaţi pentru 2016, în domeniul dvs. de specialitate?

Cred că 2016  se va focaliza pe emoţie. Va aduce un Content Marketing mai creativ, cu influencer-i (persoane care pot viraliza mesajele) integraţi în planul de comunicare.

Vom avea parte de noutăţi: Live streaming (Facebook-ul a dat startul) şi căutare după semantică (pentru rezultate de căutare foarte precise), care îşi vor pune rapid amprenta pe campaniile de PR.

Importante vor fi comunităţile din grupurile private de pe Facebook. Imaginaţi-vă ce înseamnă să ai la dispoziţie un grup mare de oameni din publicul-ţintă, pe care să îl gestionezi pentru atingerea obiectivelor brandului.

Totodată, va creşte în continuare dorinţa antreprenorilor de a comunica şi a se promova singuri, deci şi vânzarea contentului din domeniu. Iar asta nu poate decât să mă bucure.

Un interviu de Rodica Nicolae. Orice utilizare a conţinutului acestui interviu presupune citarea sursei şi necesită obţinerea acordului prealabil, în scris, al ManagerExpress.ro.

Toate drepturile rezervate © ManagerExpress.ro 2016

Hai să vorbim!

Bună! Contactează-ne pentru orice întrebare sau stabilește direct o întâlnire.

Nu poți citi? Schimbă text.

Începe să tastezi și apasă Enter pentru a căuta