Comunică eficient

 În Branding personal, Comunicare strategică, How to...

Oamenii traiesc in comunitate in virtutea lucrurilor pe care le au in comun, iar comunicarea este modalitatea prin care ei ajung sa detina in comun aceste lucruri.

John Dewey

In fiecare zi trimitem, primim si procesam un numar imens de mesaje si informatii. Din pacate, multe dintre ele raman neintelese iar acest lucru dauneaza grav scopului nostru. O comunicare deficitara are rezultate dezastruoase.

Ce e de facut? In primul rand trebuie sa stim ca, de cele mai multe ori comportamentul nostru este determinat de sine si produs de sentimente complexe, exprimate prin interogatii de tipul: cine trebuie sa fiu? ce rol trebuie sa joc? care sunt tranzacţiile interpersonale pe care trebuie sa le fac. Ei bine, toate aceste trebuie reprezinta valorile noastre, care se formeaza, se mentin si se schimba in timp. Deci, actiunile noastre sunt determinate, intr-o masura considerabila, de persoana care credem ca suntem, iar  cine credem noi ca suntem este influentat de maniera in care altii raspund comportamentelor noastre. Imaginea pe care o avem despre noi are nevoie de verificarea / confirmarea si de suportul celorlalti, iar comunicarea noastra conţine adesea cereri indirecte de verificare a acestei imagini. Unii cercetatori sustin ca toate mesajele noastre contin o cerere de validare de sine.

Dar nu doar acumularea de experiente anterioare ne influenteaza comportamentul, ci si semnificatiile pe care le atasam acestor experiente. O comunicare eficienta nu inseamna doar un schimb de informatii, ci si intelegerea «emotiei» din spatele lor. Pentru asta, avem nevoie de un set de aptitudini, multe dintre ele dobandite prin exercitii, precum: ascultarea atenta, capacitatea de a controla stresul de moment, autocontrolul, empatia, diplomatia, toate dublate de dorinta de a stabili relatii interumane cat mai valoroase si de lunga durata.

O comunicare eficienta tine cont de

Privire

Cel mai important factor care determina atentia vizuala in comunicare este motivatia sociala ori dispozitia partenerilor de a comunica. In momentul in care denoti cooperare, dependenta, atractie, cautarea de afiliere sau aprobarea sociala, iti vei fixa puternic cu privirea partenerul de discutie. Acelasi lucru se intampla si in cazul comunicarii animate de manie, ostilitate sau agresivitate. Dimpotriva, cand manifestezi dificultate, jena, rusine sau depresie, nu prea vei vrea sa privesti partenerul. In final, conditiile de slaba motivatie sociala, precum dominatia ori reticenta de a interactiona,  nu antreneaza, in general, niciun contact cu partenerul.

Gesturi

Gesturile te introduc mai mult in universul mental al locutorului decat vorbele sale. O persoana cu gesturi ample, dinamice si foarte vizibile este un om care vrea sa domine, sa se impuna in fata interlocutorilor, sa atraga atenţia. De asemenea, stransul mainii cu fermitate denota un om hotarat. In schimb, scuturarea mainii partenerului arata insa teama. Pe de alta parte, mana moale indica o persoana sensibila, usor de influentat.

Pozitia corpului

Cercetatorii au identificat posturi de contractie, care exprima o atitudine de supunere, de extensie = dominare, de apropiere = participare, derespingere = refuz/ dezacord. Orice schimbare de postura globala are o semnificatie ce permite sa in timp real ceea ce se intampla cu interlocutorul. Ruptura posturii este foarte importanta deoarece este un .  Daca in timpul unei discutii cu cineva, si tu si el va schimbati pozitiile, acest lucru nu este intamplator: reactionati prin raport cu ceea ce se spune (deci are valoarea unei retroactiuni).

Ce transmit când:

Componenta avuta în vedere Formele luate Interpretari posibile
Privirea Fixitate, mobilitate, circularitate, instabilitate, vid. Punerea in evidenta a trasaturilor de caracter (nervozitate,aroganta, modestie).
Expresiile fetei Mimica, grimase, zambet, ticuri. Indicii despre starea de spirit si personalitatea oratorului.
Miscarile capului Clatinari ale capului, rigiditate, intinderea gatului. Punctarea frazei, accentuarea cuvintelor.
Mainile Crispare, rasuciri. Sentimente de frica sau de anxietate, de aparare sau satisfactie.
Relatiile cu obiectele Jocul cu stiloul, cu pachetul de tigari. Conduita care exprima nerabdarea, agitatia sau confuzia.
Miscarile corpului Tropaieli, preumblari. Informatii despre gradul de siguranta, de timiditate, de dezinvoltura sau de convingere.
Pozitia corpului Bustul inclinat inainte sau inapoi, picioarele stranse sau picior peste picior. Manifestari tradand implicarea sau detasarea sau oboseala, plictiseala.
Zgomotele Tusea, potrivirea vocii, suspinele. Timiditate, plictiseala, enervare.

Prin urmare, pentru o exprimare nonverbala persuasiva, e bine sa fim atenti la:

  1. Aparenţa generala: fizic placut, netensionat, mobilitate in spatiu, incredere in sine, putere de convingere
  2. Gesturi: stapanire  de sine, expresivitate, varietate, implicare
  3. Chipul: surazator, deschis, prezent
  4. Privirea: sinceritate, mobilitate, cautarea feed-back-ului interlocutorului.

Performanta verbala

Secretul unei exprimari verbale reusite consta intr-o sintaxa caracterizata prin corectitudine şi claritate, intr-un vocabular precis, bogat, pertinent, adaptat la referentul destinatarului si lipsit de cuvinte inutile.  Este important insa si debitul vocii, care trebuie insotita de regularitate, ritm, claritate in articulare, ton variat, natural si/sau pronuntii si legaturi de calitate. Inainte de a intelege sensul discursului, auditoriul poate fi impresionat sau, dimpotriva, iritat de sunetul sau de volumul vocii. O voce surda sau cavernoasa, ragusita sau autoritara, delicata sau nazala, balbaielile sau “a-urile” repetate pot fi stopate prin exercitii specifice – barbie usor ridicata, capul in continuarea axei trunchiului, control permanent asupra situatiei de comunicare fara ca acesta sa se traduca in rigiditate. Sa retinem ca un debit verbal precipitat risca sa fie interpretat ca semn al agitatiei sau nervozitatii, iar o prea mare lentoare provoaca plictiseala si somnolenta.

Prin urmare, apelam la inflexiuni si intonatii, la pauze si momente de liniste pentru ca auditoriul sa poata fi atent si sa inteleaga ca acordam unui anumit segment din comunicare o mai mare atentie.

De asemenea, exista momente care necesita revitalizarea atenţiei auditoriului sau chiar inlaturarea semnelor oboselii.

Exista si pentru aceste situatii solutii garantate de cercetari:

Modalitate de recurs Efecte scontate Exemple
Anecdota Intrerupe cursul unui discurs magistral. Satisface curiozitatea auditoriului cu privire la personalitatea oratorului. Permite o identificare. „Acest eveniment ma trimite cu gandul la ceea ce mi s-a intamplat atunci cand…”
Interpelare a ascultatorului Il implica in mod direct pe cel care asculta. Vizeaza participarea. Accentueaza dorinta de dialog. Demonstreaza grija pentru ceilalti. „Ati remarcat cu totii”, „Sunteti, desigur, constienti de…”, „si voi ati fi procedat în mod similar.”
Citare directa Legitimeaza afirmatiile facute, apeland la o autoritate recunoscuta si apreciata. Favorizeaza complicitatea. „Asa cum a remarcat presedintele comisiei…”
Umor Destinde atmosfera. Creeaza un gen de pauza. Pregateste o receptare mai completa. Intr-o prezentare despre capacitatile de memorizare, oratorul simuleaza uitarea punctului la care s-a ajuns in discutie (joc de atitudine).

Comunicare eficienta la serviciu

In final, iata si cateva recomandari pentru o comunicare eficienta la serviciu, care inseamna, de fapt, intelegerea corecta a responsabilitatilor, cunoasterea audientei si asteptarile acesteia, si adaptarea limbajului verbal si nonverbal. De aceea, doua dintre cele mai eficiente metode sunt: luarea notitelor (atentia trebuie sa se concentreze pe intelegerea elementelor esentiale care sunt legate de responsabilitati si traducerea lor in actiuni) si unlimbaj adaptat pe intelesul tuturor. Codarea mesajelor se face diferit, in functie de educatie si experiente. Modalitatea de decodare este iar proprie fiecarei persoane.

Am invatat, asadar, cum sa comunicam eficient. Despre ce dorim sa obtinem in timpul unei comunicari, va spunem intr-un articol viitor.

Mihaela Raluca Tudor
Sunt antreprenor, PR și strateg în branding personal. Ajut alți antreprenori, manageri și specialiști să devină mai puternici, mai influenți și mai credibili.
Postări recomandate

Spune-ne părerea ta!

Hai să vorbim!

Bună! Contactează-ne pentru orice întrebare sau stabilește direct o întâlnire.

Nu poți citi? Schimbă text.

Începe să tastezi și apasă Enter pentru a căuta